نقشه برداری فتوگرامتری پهپاد برای طراحی جاده ها


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : جمعه 2 مهر 1400
بازدید : 2362
نویسنده : علی محمدزاده


از وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (UAV) می توان برای نقشه برداری از فاصله نزدیک استفاده کرد. در کارهای نقشه برداری مهندسی ، بررسی معمولی شامل هزینه ، نیروی کار و زمان زیادی است. پهپادهای کم هزینه در ارائه اطلاعات معتبر برای بسیاری از کاربردها مانند طراحی جاده بسیار کاربردی هستند. پهپادها می توانند خروجی را ارائه دهند که از دقت نظرسنجی ها و سیاست های مهندسی برخوردار است ، به ویژه برای نقشه برداری در مقیاس کوچک. پهپادها همچنین یک فناوری رقابتی هستند که مانند سایر فناوری های نقشه برداری پایدار و به سرعت در حال توسعه هستند. این مطالعه به بررسی عملکرد پهپاد چند حرکتی برای طراحی جاده می پردازد. این مطالعه شامل چهار مرحله است که شامل مطالعه اولیه ، جمع آوری داده ها ، پردازش داده ها و تجزیه و تحلیل است. این مطالعه بر پهپاد به عنوان ابزاری برای ضبط داده های زمین از ارتفاع مشخص تمرکز می کند. این تجزیه و تحلیل شامل برنامه ریزی پرواز پهپاد ، تصویربرداری و ارزیابی دقیق طراحی جاده است. می توان نتیجه گرفت که پهپادها می توانند برای ارائه داده ها برای طراحی جاده ها با دقت قابل اعتماد استفاده شوند.

 

مهندس محمدزاده تماس: 09152431220  

1. کاربرد پهپاد ها در نقشه برداری
کشورهای توسعه یافته دائماً با هزینه های بالای نگهداری از قدیمی شدن بزرگراه های حمل و نقل روبرو هستند. رشد صنعت وسایل نقلیه موتوری و همراه شدن با رشد اقتصادی باعث ایجاد تقاضا برای بزرگراه های ایمن ، با عملکرد بهتر و کمتر شلوغ شده است [1]. رشد تجارت ، موسسات آموزشی ، مسکن و دفاع تا حد زیادی از بودجه دولت در گذشته گرفته شده است و تامین مالی بزرگراه های عمومی را به چالش تبدیل کرده است. ویژگی های چند منظوره بزرگراه ها ، محیط اقتصادی و پیشرفت در فناوری قیمت گذاری بزرگراه ها دائما در حال تغییر است. بنابراین ، رویکردهای تأمین مالی ، مدیریت و نگهداری بزرگراه نیز دائماً در حال تغییر است. مدیریت ایمنی یک فرایند سیستماتیک است که تلاش می کند وقوع و شدت حوادث رانندگی را کاهش دهد. تعامل انسان و ماشین با سیستم های ترافیک جاده ای ناپایدار است و مدیریت ایمنی بزرگراه را به چالش می کشد [2]. دقت بالای اطلاعات توپوگرافی و اطلاعات ویژگی ها در طراحی خوب تراز جاده بسیار مهم است [3]. بسیاری از روشهای قبلی برای ضبط اطلاعات توپوگرافی مانند تصاویر ماهواره ای سرنشین دار ، رادار ، LiDAR و بررسی زمین استفاده می شود. فاصله نمونه برداری زمینی (GSD) مهمترین مشخصه ای است که در هنگام طراحی جاده باید در نظر گرفته شود. اطلاعات دیگر مانند ارتفاع و موقعیت نیز بر طراحی جاده تأثیر می گذارد.

پیش از این ، اطلاعات توپوگرافی به ویژه در طراحی راه ها از بررسی زمین با استفاده از ایستگاه کل بدست آمده بود. روش بررسي اراضي زمان زيادي را براي تكميل نظرسنجي به ويژه در مناطق بزرگ نياز داشت. بنابراین ، این روش هزینه پروژه و نیروی مورد استفاده برای تکمیل پروژه را نیز افزایش می دهد. روش بررسی زمین به طور کامل بر منابع انسانی جهت انجام طراحی جاده متکی است. بنابراین ، طراحی جاده مستعد خطای سیستماتیک انجام شده توسط انسان است. منطقه بدون موج یک چالش برای روش بررسی زمین است زیرا به انسان نیاز دارد تا خود به بالا و پایین صعود کرده و به محل چالش برانگیز دسترسی پیدا کند. عامل دیگر شرایط آب و هوایی و مسئله مالکیت زمین در حین انجام بررسی زمین است. هم ترازی جاده طولانی ممکن است خطاهای زیادی ایجاد کند و ممکن است در انتها ادغام داده ها مشکل داشته باشد . روش دیگری که برای ثبت اطلاعات توپوگرافی استفاده می شود ، تشخیص و اندازه گیری نور  است. این روش داده های دقیق توپوگرافی را برای برنامه طراحی جاده ارائه می دهد. روش می تواند مساحت وسیعی را در عرض چند دقیقه پوشش دهد و می تواند داده های دقیقی را ارائه دهد. فناوری جدید مانند فتوگرامتری پهپاد کاربردهای متعددی را در محدوده نزدیک باز می کند ، که فتوگرامتری هوایی و زمینی را با هم ترکیب می کند اما جایگزین های کم هزینه ای را برای فتوگرامتری هوایی سرنشین دار معمولی معرفی می کند  سیستم های پهپادی همچنین کاربردهای مختلفی غیر از نقشه برداری مانند نظارت ، باستان شناسی ، مطالعات جغرافیایی ، نظارت و بلایای آتش را ارائه می دهند . سیستم پهپاد مجهز به سنسورهای مختلف هوشمند مانند فشارسنج ، سیستم ناوبری اینرسی (INS) ، سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) ، کنترل پرواز ، کنترل ناوبری ، سونار و کنترل سرعت مادون قرمز و الکترونیکی (ESC) است . انواع زیادی پهپاد در بازار وجود دارد که مقرون به صرفه هستند. فتوگرامتری پهپاد سکوهای اندازه گیری فتوگرامتری را توصیف می کند که به صورت کنترل از راه دور ، نیمه خودکار یا خودکار عمل می کنند. این تعریف شامل بالن ها ، بادبادک ها ، گلایدرها ، کشتی های هوایی ، پهپادهای چرخشی و بال ثابت با قابلیت جمع آوری داده های فتوگرامتری در حالت های پرواز دستی ، نیمه اتوماتیک و خودکار است  هلیکوپترهای مدل قادر به کارکردن نزدیک به جسم هستند و در مقایسه با پهپادهای بال ثابت دارای قابلیت انعطاف پذیری بالایی هستند. میکرودرون در برابر شرایط محیطی مانند باد پایدارتر است. پیشرفت هلیکوپترهای مدل و وسایل نقلیه خودمختار در درجه اول توسط هوش مصنوعی هدایت می شود. امروزه می توان با ترکیب فتوگرامتری هوایی و زمینی با استفاده از فن آوری های پهپاد و همچنین به عنوان راهی جایگزین برای ترسیم ناحیه وسیع ، ناحیه های نزدیک را ترسیم کرد . پهپادهای کم هزینه در نقشه برداری پروژه ها با بودجه کم استفاده می شوند. با این حال ، در سالهای گذشته ، پهپادهای ارزان قیمت به درجه ای از قابلیت اطمینان عملی و حرفه ای رسیده اند که امکان استفاده از این سیستم ها مانند بسترهای نقشه برداری را فراهم می کند. در مطالعه ، پهپاد چند حرکتی برای ضبط اطلاعات توپوگرافی برای برنامه طراحی جاده استفاده می شود.همچنین یک سنسور فعال است که قادر به ضبط داده ها در روز یا شب است. با این حال ، این روش بسیار گران است که می تواند بر کل هزینه پروژه تأثیر بگذارد. از تصاویر ماهواره ای نیز می توان برای به دست آوردن اطلاعات توپوگرافی برای کاربردهای طراحی جاده استفاده کرد. تصاویر ماهواره ای از هزار کیلومتری سطح زمین گرفته شده است . این روش می تواند مکان و طبقه بندی اطلاعات توپوگرافی را ارائه دهد. این روش همچنین به دلیل زمان ملاقات مجدد ماهواره در همان مکان ، شرایط آب و هوایی که به وضعیت ابری اشاره دارد و وضوح تصاویر ماهواره ای مشکل خاص خود را دارد.

نکته کلیدی برای افزایش ایمنی سیستم های بزرگراه ، طراحی ، ساخت و نگهداری آنهاست تا نسبت به محدوده متوسط ​​تعامل این دستگاه یا ماشین با بزرگراه ها بسیار تحمل بیشتری داشته باشند. پیشرفت های تکنولوژیکی در مهندسی بزرگراه ، طراحی ، ساخت و نگهداری روش های مورد استفاده در طول این سال ها را بهبود بخشیده است. این پیشرفت ها به نوآوری های جدید ایمنی ایمنی بزرگراه ها کمک کرده است. با اطمینان از اینکه همه موقعیت ها و فرصت ها شناسایی ، در نظر گرفته و به طور مناسب اجرا می شوند ، می توان آنها را در هر مرحله از برنامه ریزی ، طراحی ، ساخت ، نگهداری و بهره برداری بزرگراه ها برای افزایش ایمنی سیستم های بزرگراه مورد ارزیابی قرار داد.

 

شماره تماس جهت استعلام خدمات پهپاد: 09152431220 

 

 




:: موضوعات مرتبط: نقشه برداری فتوگرامتری پهپاد طراحی جاده ها , ,
:: برچسب‌ها: نقشه برداری فتوگرامتری پهپاد طراحی جاده ها , نقشه برداری فتوگرامتری پهپاد , نقشه برداری پهپاد برای طراحی جاده ها , ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








انجام خدمات نقشه برداری در مشهد و سطح خراسان رضوی با تجهیزات به روز تماس با ما: 09152431220 مهندس محمدزاده

تماس با ما: 09152431220
surveyingmashhad.ir